Ann Napolitano

Een aantal jaar geleden las ik Lieve Edward van Ann Napolitano en daar heb ik ontzettend van genoten. Of dat ook het geval is bij Je bent prachtig, lees je verder in mijn recensie.

Vier zussen. Een onmogelijke liefde. Een hartverscheurende familiegeschiedenis. Je bent prachtig is een schitterende, meeslepende roman. Voor de lezers van Shelley Read en Isabel Allende.

Wanneer de introverte William Waters trouwt met de bruisende Julia Padovano, wordt hij als vanzelf opgenomen in haar chaotische, liefdevolle familie. Het is alsof de wereld om hem heen ineens verlicht wordt. Julia en haar drie zussen zijn onafscheidelijk: Sylvie, de dromer van de familie, is het gelukkigst met haar neus in een boek; Cecelia is een vrijgevochten kunstenaar; en Emeline zorgt geduldig voor hen allemaal.

Maar dan komt de duisternis uit Williams verleden naar boven, die niet alleen Julia’s zorgvuldig uitgedachte plannen voor hun toekomst in gevaar brengt, maar ook de onwrikbare toewijding van de zussen aan elkaar. Het resultaat is een catastrofale familiebreuk die hun leven voor generaties verandert.

Iedereen was laaiend enthousiast over Je bent prachtig in de leesclub van Ilona. Ik voelde me een klein beetje een buitenbeentje, want bij de eerste bespreking wist ik nog steeds niet helemaal wat ik van dit boek moest vinden. Toen de vraag gesteld werd of het een ja of een nee was, neigde ik toch meer naar een nee. Ik moet wel zeggen dat we toen op een punt waren waarop ik eindelijk wat interesse in het verhaal kreeg en nieuwsgierig was naar het tweede gedeelte.

Waarom ik neigde naar een nee? Ik kreeg gewoon niet die klik met de personages, en dat is natuurlijk wel belangrijk, zeker in dit verhaal. Sommige stukken waren ontzettend mooi geschreven, maar ik kwam er moeilijk doorheen. Het was iets te langdradig voor mij, en ik merkte dat ik het boek gemakkelijk weg kon leggen. Heel anders dan je waarschijnlijk bij de meeste andere recensies gaat lezen vandaag.

Is het voor mij beter geworden in het tweede gedeelte? Helaas niet. Ik heb me er best doorheen moeten worstelen en was ergens blij dat het boek uit was. Ik wil niet al te negatief zijn over dit boek, want aangezien 95% van de leesclub ontzettend enthousiast is, ben ik ervan overtuigd dat heel veel mensen hier ontzettend van gaan genieten. Soms heb je gewoon die klik niet met een boek, en dat was helaas dit keer het geval voor mij.

Wat Je bent prachtig voor mij wellicht beter had gemaakt, is dat als er iets meer vaart in het verhaal had gezeten. Daarmee bedoel ik dat ik het soms wat langdradig vond en iets te veel herhaling. Ik hou ervan als verhalen gewoon lekker vlot weg lezen en je echt niet kunt stoppen met lezen omdat je zo graag wilt weten wat er verder gaat gebeuren.

Je bent prachtig viel voor mij wat tegen; ik vond het te traag en kon geen connectie met de personages vinden. Hoewel bijna iedereen in de leesclub er weg van was, had ik die vonk niet.Laat je echter niet weerhouden om het boek op te pakken, want zoals ik al zei, was 95% van de leesclub er wel weg van. Je bent prachtig is vanaf 12 maart 2024 overal te koop.

Titel: Je bent prachtig
Auteur: Ann Napolitano
Pagina’s: 480