Over volwassen dingen doen, het leven en de liefde.

Ik wist niet zo goed wat ik van dit boek moest verwachten, maar nieuwsgierig was ik wel!

In Waarom we huizen bouwen van Renée Kapitein is Anna op weg naar een housewarming als ze strandt in en afgelegen restaurant. Daar ontmoet ze Bor. Hij kampeert op een parkeerplaats, beter gezegd: hij staat in een rij van caravans, campers en tentjes voor een leeg stukje grond, op misschien wel het allerwinderigste stukje van de stad. Hij mag er een huis bouwen. Die nacht blijft Anna bij Bor en de volgende ochtend ontbijten ze op de parkeerplaats. Anna is op slag verliefd. Vanaf het moment dat Bor haar vraagt zijn plek in de rij te bewaken, hoort Anna bij hem. Samen vragen ze vergunningen aan, overleggen ze over bouwmaterialen en zien ze de eerste heipalen de grond in gaan. Ze verhuizen zo snel mogelijk naar hun nieuwe huis, of eigenlijk naar de caravan die ze nu in het betonnen casco hebben geparkeerd. Maar tijdens de prehousewarming is Bor weg. En hij blijft ook weg. En dan neemt Anna voor het eerst in haar leven een ferm besluit: dit huis komt af.

Aller eerst wil ik even Ambo | Anthos bedanken voor het toffe recensie exemplaar! Als je mijn Instagram in de gaten hebt gehouden, dan heb je kunnen zien in mijn stories, dat het boek heel tof in een caravan van papier zat. Echt origineel en leuk om zo te ontvangen!

Ik wist niet wat ik van dit boek kon verwachten, maar ik was wel heel nieuwsgierig geworden door de synopsis. Het is een heerlijk verhaal, en leest lekker vlot weg. Even was ik bang dat de standaard clichés zouden voorkomen, maar dat is helemaal niet het geval. Halverwege het verhaal dacht ik te weten hoe het zou aflopen, maar tegen het einde bleek ik fout te zitten. En dat kan ik altijd wel waarderen ;-).

Home is where I want to be
But I guess I’m already there
I come home, she lifted up her wings
I guess that this must be the place

This must be the place – Talking Heads
Waarom bouwen we huizen – Renée Kapitein

Ik vind het grappig dat bepaalde dingen zo herkenbaar zijn, en ook leuk beschreven zijn. Bijvoorbeeld wat we allemaal ‘moeten’ in het dagelijkse leven. Nou ja, voor de Corona chaos dan. Wel mis ik soms wat informatie. Niet dat je het echt nodig hebt, maar ik had soms wat meer willen weten. Meer over Bor, maar ook zeker meer over aannemer Pavel. Ik blijf nu nog met vragen zitten, en dat vind ik ergens wel jammer, maar misschien is dat ook wel de bedoeling. Een soort van open einde.

Het is een goed boek dat je zo weg leest. Renée heeft een heerlijke schrijfstijl en de nodige humor om het verhaal nog pakkender te maken. Ik heb er van genoten en het boek heeft mij dan ook positief verrast! Zeker een aanrader.

Ik heb dit boek ontvangen als recensie exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening over het boek niet.

Titel: Waarom we huizen bouwen
Auteur: Renée Kapitein