Wie ben je als je alles bent kwijtgeraakt?

Ik was zó nieuwsgierig naar dit boek! Ik heb ‘m vaak voorbij zien komen in het engels en ik was super blij toen ik Lieve Edward in mijn brievenbus zag liggen ;-).

Een vliegtuig stort neer. Alle passagiers overlijden behalve één, een twaalfjarige jongen genaamd Edward. Edward wordt opgevangen door zijn oom en tante, en probeert zijn nieuwe leven te begrijpen. Hij is een beroemdheid: als hij naar school gaat, staan mensen langs de kant en maken ze foto’s. Hij is het wonderkind dat overleefde. De enige aan wie Edward echt steun heeft is zijn buurmeisje Shay, de beste vriendin die je je maar kunt wensen. Samen doen zij een onverwachte ontdekking die hen naar antwoorden op de diepste vraag leidt: wie ben je als je alles kwijt bent geraakt?

Sommige verhalen doen iets met je. Ze zorgen er voor dat je een traan laat, kippenvel krijgt of de emoties voelt die de personages voelen. Dit is zo’n verhaal. Lieve Edward ontroerd je en neemt je mee op een reis. Ik vind dit echt een prachtig boek. Je leeft met Edward mee en je wordt nieuwsgierig naar hoe alles zo heeft kunnen gebeuren. Je gaat niet alleen op reis met Edward en zijn familie het vliegtuig in, maar ook met Edward zelf, zijn emotionele reis.

Ook leer je veel passagiers kennen en dat maakt het verhaal ook echt wel veel interessanter. Zo krijg je toch een soort van band met de personages en voelt het uiteindelijk nog oneerlijker dan het al was.

‘Buitengewoon verhaal, geweldig geschreven, absoluut the real deal .’

John Boyne, autuer van De jongen in de gestreepte pyjama

In het begin moest ik wel even wennen aan het verhaal. Je duikt elke keer terug van het heden naar het verleden. Het moment van de reis in het vliegtuig. Naar mate het verhaal verder ging zat ik er steeds meer in. Ik wil eigenlijk niet te veel verklappen, want dit is een boek wat je echt zelf moet lezen. Ik wil wel kwijt dat hoe verder je in het verhaal zit, hoe meer je wil weten en verder wil lezen. Het einde gaf mij echt kippenvel. Dat maakt een boek echt wel heel goed ;-).

Ik vind het echt een aanrader, en een goede start om de boekenweek mee te beginnen!

Ik heb dit boek ontvangen als recensie exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening over het boek niet. Nogmaals bedankt L.S. Amsterdam.

Titel: Lieve Edward