Wat een debuut!

Je hebt wel eens, als je een goed boek uitleest, dat je er stil van bent. Je er echt nog even over na moet denken en je het niet los kan laten. Dit is zo’n boek!

Het is nog purper aan de horizon als Alphonse “Fons’ van Felius een zeilboot huurt in de haven van een slaperig Frans kustplaatsje en koers zet naar Les Sept Îles, een archipel waar veel jan-van-genten leven. Als ex-ornitholoog kan hij de verleiding niet weerstaan om zelfstandig op onderzoek uit te gaan. Tijdens zijn onstuimige reis weet Fons op onnavolgbare wijze grote gebeurtenissen in zijn leven met elkaar te verbinden. Deze inzichten sterken hem in het geloof dat vogels boodschappers van voorzienigheid zijn – hoezeer dat ook tegen zijn rationele aard indruist. Fons’ expeditie op zee is het beslag van een getroebleerd leven, een zoektocht waarin hij alles op alles moet zetten om niet zijn verstand te verliezen.

‘Maanscherf’ is een ontwikkelingsroman over vaders en zonen, vriendschap, identiteit, en wat er gebeurt met een fragiele geest wanneer dit allemaal ontmanteld wordt.

Waar moet ik beginnen? Maanscherf is een prachtig boek, dat mag wel duidelijk zijn. Het verhaal neemt je mee en laat je niet meer los. Je volgt ‘Fons’ op een reis door zijn leven heen. In het begin lijken het willekeurige fragmenten vanuit zijn jeugd, maar naarmate het verhaal verder gaat, merk je dat het eigenlijk helemaal niet zo willekeurig is. Misschien kunnen we zelfs spreken over ‘het lot’, ondanks dat Alphonse hier eigenlijk veel te nuchter voor is.

EEN LICHAAM NAAR DE MAAN.
EEN ZIEL AAN SCHERVEN.

Maanscherf – Laurens van den Broek

Laurens heeft mij positief verrast met zijn fijne schrijfstijl en prachtige zinnen. Alles loopt vloeiend in elkaar over, en daardoor leest het verhaal lekker weg. De plekken waar Alphonse komt, zijn mooi beschreven. Daardoor creëer je veel beter een beeld bij het verhaal en zit je er ook midden in. Dit is een boek waar je nog regelmatig aan terug denkt. Een boek dat je niet gelijk los kan laten, waar je echt nog even over na blijft denken. Dit komt mede door het heftige einde. Een einde wat ik niet direct zag aankomen. Eigenlijk is er niets in het verhaal voorspelbaar, wat ik erg fijn vind!

Ik kan dus wel zeggen dat Maanscherf een aanrader is! Een prachtig debuut waar Laurens onwijs trots op mag zijn.

Ik heb dit boek ontvangen als recensie exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening over het boek niet. Nogmaals bedankt Palmslag, voor het prachtige exemplaar.

Titel: Maanscherf