Een bitterzoet verhaal over wat het kost om te overleven en over het gedrag dat ons menselijk maakt.

De wereld die we kenden is een meeslepende roman over de lotgevallen van drie jonge vrouwen tijdens de Tweede Wereldoorlog, die met moed en liefde moeten handelen om te overleven.

Berlijn, 1941. In de zwartste tijden voor de mensheid moeten drie onvergetelijke jonge vrouwen met moed en liefde handelen om te overleven.

Hanni Kohn weet dat ze haar twaalfjarige dochter Lea alleen kan behoeden voor de nazi’s als ze haar wegstuurt. Ze vraagt een rabbijn om hulp, maar het is zijn dochter Ettie die haar zal helpen. Ettie creëert een magisch Joods wezen, een zeldzame golem, om Lea met haar leven te beschermen. Wanneer Ava tot leven is gebracht is ze onlosmakelijk verbonden met Lea en Ettie; hun paden zijn voorbestemd te kruisen, hun lotsbestemmingen verstrengeld. Lea en Ava reizen naar Parijs, maar het leven in bezet Frankrijk wordt al snel te gevaarlijk en ze reizen door naar een klooster in de bergen. Ettie is ondertussen ondergedoken in Frankrijk, in afwachting van haar voorbeschikte rol als verzetsstrijder.

Wat betekent het om je moeder te verliezen? Hoeveel kan iemand opofferen voor de liefde? In een wereld waarin het kwaad om elke hoek op de loer ligt, ontmoeten we buitengewone vrouwen die ons meenemen op een adembenemende reis vol verlies en verzet, het fantastische en het sterfelijke, op een plek waar alle wegen leiden naar de engel des doods, maar waar de liefde nooit verdwijnt.

De wereld die we kenden is een betoverende, fascinerende roman van een magistrale verhalenverteller.

Ik kende dit boek nog niet, in de zin van, ik had er nog niks over gehoord. Toen ik het boek onverwachts binnen kreeg en ik de achterflap had gelezen was ik positief verrast. Het had mij behoorlijk nieuwsgierig gemaakt en ik kon dan ook niet wachten om er in te beginnen. Nogmaals bedankt voor het prachtige boek Uitgeverij Orlando.

Als je iets mooi vindt, dan is het mooi.

Monsieur Félix.

Ik vind boeken met het thema Tweede Wereldoorlog altijd best heftig. Het besef dat het in die tijd echt zo ging is verschrikkelijk, maar wel nodig dat we hier over blijven lezen en praten. Ik heb dit boek met een lach en een traan gelezen. Als een verhaal zo met je emoties kan spelen dan moet het wel een goed boek zijn. En dat is De wereld die we kenden ook. Er zit een vleugje magie en fantasy in verwerkt en dat leest heerlijk weg. Ik heb over dit boek wel iets langer gelezen dan ik normaal zou doen. Dat komt puur door het onderwerp omdat ik dat persoonlijk altijd best heftig vind. Dat betekent niet dat ik er minder van heb genoten, in tegendeel!

Hart van mijn hart, liefde van mijn leven, het enige verlies dat ik nooit zal overleven.

Hanni Kohn, moeder van Lea.

In dit boek staan ook hele mooie zinnen, mooie quotes. Het liefst zou ik ze allemaal verwerken in mijn blogpost, maar dat is niet haalbaar! Sommige stukken zijn ook herkenbaar, ondanks dat het in zo’n heftige periode afspeelt. Alice Hoffman heeft het onwijs mooi geschreven, dat je je zo kan verplaatsen in bepaalde emoties. Ik ben zelf moeder van twee kindjes, en de moeder-kind liefde die zij beschrijft is heel herkenbaar. Als kind van zijnde, maar ook als moeder zijnde. Het boek heeft mij echt geraakt, en ik vind het dan ook echt een aanrader.

Ik heb dit boek ontvangen als recensie exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening over het boek niet.

Titel: De wereld die we kenden
Auteur: Alice Hoffman