Een shakespeareaans drama in de eenentwintigste-eeuws India

Voor de lezers van Honderd jaar eenzaamheid van Gabriel Garcia Márquez, In ongenade van J.M. Coetzee en Het vreugdevuur der ijdelheden van Tom Wolfe.

In de schaduw van lommerrijke landgoederen, extravagante feesten, schimmige businessdeals en politiek gekonkel raken drie levens in India op een onlosmakelijke wijze met elkaar verweven. Ajay is geboren in totale armoede, maar wordt bediende bij de schatrijke familie Wadia en klimt gestaag op in de hiërarchie van het voetvolk. Sunny is de playboy-erfgenaam die erop gebrand is nog succesvoller te worden dan zijn vader, de even succesvolle als genadeloze Bunty Wadia. En Neda behoort als journalist tot de culturele elite van India, maar raakt bekneld tussen moraal en verlangen.

Drie mensen in een groots verhaal over hebzucht, genot, geweld, verlies en wraak: is hun onderlinge band hun kans om aan de ondergang te ontsnappen, of juist de aanzet tot totaal verval?

Tijd van zonde, dat zich afspeelt in de stoffige dorpjes van Uttar Pradesh en de grootstedelijke buitenwijken van New Delhi, is een bedwelmende roman over gangsters en geliefden, valse vriendschappen, verboden liefdes en de vernietigende gevolgen van corruptie. Het is een episch verhaal dat wordt voortgestuwd door onvoorstelbare rijkdom, bizar nepotisme en het bloeddorstige geweld van de familie Wadia. Het is zowel ultiem bingewaardig amusement als superieure literatuur.

Het verhaal start gelijk met een onwijs ingrijpende gebeurtenis. Heftig en schokkend waardoor je direct meer wil weten wat er precies aan de hand is. Bij deze gebeurtenis is Ajay betrokken. Ajay is een veel te lieve naïeve jongen en wil het eigenlijk iedereen naar zijn/haar zin maken. Wat in zo’n gewelddadige en manipulerende wereld natuurlijk helemaal niet goed is.

Na deze gebeurtenis ga je eigenlijk terug in de tijd en leer je Ajay echt kennen. Zijn leven, de moeilijkheden waar hij mee te maken heeft gehad en de keuzes die hij daardoor heeft gemaakt. Ik moet zeggen dat het hele indrukwekkende, maar heftige dingen zijn en dat weet Deepti heel goed te vertellen. Alsof je er bij bent en alles voor je afspeelt.

Langs bijna elke muur planken met boeken, waarvan het gehavende gelige binnenwerk nobele geuren afgaf. Dat huis, een overvloed aan herinneringen. Een overvloed aan kennis.

Tijd van zonde – Deepti Kapoor

In deel 2 van het verhaal leren we een personage, dat al in het verhaal van Ajay voorbij kwam, beter kennen; Neda. Eigenlijk beschrijft Kapoor bepaalde situaties die we al lezen bij Ajay vanuit het perspectief van Neda en dat vond ik onwijs knap gedaan. Daardoor begon ik sommige personages ook weer anders te zien, zoals Sunny. Sunny Wadia. Waar eigenlijk het hele verhaal om draait want alles komt weer terug bij de familie Wadia. Alle chaos komt eigenlijk door hen. Ik kan hier nog zoveel over vertellen, maar ik wil niks verklappen want dit is een boek wat je echt zelf moet beleven. Op de flaptekst staat al dat het een bingewaardig verhaal is en ik ben het daar helemaal mee eens.

Als je hier iets mee doet, moet je niet vergeten dat het niets zal veranderen, Dit Kali Yuga, het ten dode opgeschreven tijdperk, het duistere tijdperk, de tijd van zonde.

Tijd van zonde – Deepti Kapoor

Kortom:
Je wordt meegesleurd in een spannende, wrede en oneerlijke wereld. Waar corruptie normaal is en geld gelijk staat aan macht, niet wordt gegeven om ‘onbelangrijke’ mensen, je alleen telt als je iets kunt betekenen en eigenlijk kun je alleen iets betekenen als je geld hebt op een uitzondering na. Loyaliteit staat hoog en zal je zwaar komen te staan als je een van de Wadia’s verraadt. Tussen al het geweld en verdriet door zit er ook een vleugje humor in verweven wat Kapoor knap heeft gedaan. Tijd van zonde is een verhaal dat zo echt zou kunnen zijn en je niet weg kan leggen. Met 544 pagina’s is het een aardig boekwerk, maar je vliegt er doorheen. Ik kan wel zeggen dat ik uit kijk naar meer werk van Deepti Kapoor.

Content en trigger warnings

Omdat dit best een heftig boek is, heb ik besloten om een lijstje met trigger en content warnings bij deze recensie toe te voegen. Hoewel ik het boek echt aan iedereen wil aanraden, snap ik ook dat het niet voor iedereen fijn is om over bepaalde gebeurtenissen te lezen.

• Geweld/moord/overlijden
  • Abortus/miskraam/kind verliezen
  • Misbruik