D. Lousse, N. Macé, C. Saint-Béat, A. Tardif

Dé complete raadgever voor het gezin.

Omschrijving

Plantengeneeskunde of fytotherapie is een eeuwenoude geneeswijze die bekend is in alle beschavingen van de wereld. In dit boek worden de oude en de nieuwe kennis over dit onderwerp samengebracht. Het stelt honderden geneeskrachtige planten en kruiden voor en beschrijft naast hun belangrijkste eigenschappen ook concrete manieren waarop je ze kunt gebruiken. Bovendien worden verschillende gezondheidsklachten besproken, waarbij je advies krijgt voor een geschikte natuurlijke remedie. Dankzij deze praktische informatie kun je zelf aan de slag gaan met plantaardige medicijnen voor alle klachten en kwaaltjes. – 200 geneeskrachtige planten met foto’s, botanische achtergrondinformatie, therapeutische eigenschappen en toepassingen – Meer dan 70 gezondheidsklachten met symptomen, oorzaken en advies voor de behandeling – Ruim 250 recepten om tal van gezondheidsproblemen te genezen – Informatie over de geschiedenis van medicinale planten, een overzicht van de gebruiksvormen, handige tabellen, belangrijke aandachtspunten en nog veel meer.

Misschien heb je mijn blog al gelezen waarin ik 5 boeken over kruiden & planten in de schijnwerpers zet. Onlangs ben ik eigenlijk een soort reis begonnen naar natuurlijke remedies voor eenvoudige kwaaltjes. Ik geloof dat de natuur veel te bieden heeft als het gaat om bijvoorbeeld verkoudheid, hoofdpijn of zelfs griep. Ik merk dat ik snel naar een paracetamol grijp of naar neusspray en ik vind dat het hoog tijd is om die gewoonte te doorbreken en terug te keren naar de natuur. In mijn omgeving merk ik dat ik zeker niet de enige ben, dus daarom neem ik jullie mee op mijn reis!

Geneeskrachtige kruiden en planten is precies wat er al op het boek zelf staat: de complete raadgever voor het gezin. Dit boek is iets duurder, maar ook veel dikker dan de andere boeken die je wellicht voorbij hebt zien komen. Hier staat echt van alles in: informatie over planten met foto’s, waar ze vandaan komen, welke bestanddelen je kunt gebruiken en nog veel meer. Dit vind ik zelf vooral heel handig omdat het mij leuk lijkt om een aantal middelen op voorraad te hebben (een soort EHBO-kit) die gemaakt zijn met planten, kruiden en bloemen uit mijn eigen tuin. Dan moet je natuurlijk wel een beetje weten hoe en wat!

Kleine disclaimer

Ik wil nog wel even benadrukken dat het bij twijfels of ernstige klachten altijd raadzaam is om een huisarts te raadplegen! Als je twijfels hebt over bepaalde recepten of remedies en of je die veilig kunt gebruiken, is het ook altijd noodzakelijk om contact op te nemen met je arts.

Het boek biedt een schat aan informatie en is buitengewoon waardevol, vooral voor mensen zoals ik die aan het begin staan van hun ontdekkingsreis naar het gebruik van planten, kruiden en bloemen als geneesmiddelen. Het is echter niet alleen relevant voor beginners; zelfs als je al enige kennis hebt of als je een expert bent, is dit boek een waardevolle aanvulling op je collectie.

Het bevat niet alleen recepten, maar ook advies, tips voor een gezonde levensstijl en uitgebreide informatie over het juiste gebruik. Dit aspect is overigens aanwezig in alle boeken die ik in mijn blog over de top 5 boeken over kruiden & planten heb besproken, maar dit boek heeft er echt een apart gedeelte voor gereserveerd.

Geneeskrachtige kruiden en planten biedt een waardevolle gids voor natuurlijke remedies en genezing met een schat aan informatie, waardoor het ideaal is voor zowel beginners als ervaren liefhebbers van kruiden en planten. Het boek bevat niet alleen recepten, maar ook nuttig advies, gezonde levensstijltips en uitgebreide informatie over correct gebruik, waardoor het een waardevolle aanvulling is voor elke collectie.

Ik heb dit boek ontvangen als recensie exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening over het boek niet. Nogmaals bedankt Deltas, voor het prachtige exemplaar.

Titel: Geneeskrachtige kruiden en planten
Auteur: D. Lousse, N. Macé, C. Saint-Béat, A. Tardif