Gérard Debuigne, François Couplan, Pierre& Délia Vignes

Prachtig boek met veel informatie.

Omschrijving

Al eeuwenlang weet men dat planten medicinale eigenschappen hebben. Behalve de laatste 500 jaar heeft de mensheid altijd alleen maar planten gehad om zich te verzorgen. De fytotherapie, die natuurlijke remedies biedt en goed wordt verdragen door ons organisme, kent momenteel een enorme wederopbloei in Europa. Gezond, natuurlijk leven wordt steeds belangrijker en deze Geneeskrachtige planten- en kruidengids helpt je hierbij. • Ontdek de kracht van alsem, brandnetel, berk, hondsroos, hop, prei, rozemarijn, sleedoorn, verbena, waterkers en 90 andere medicinale planten. • Leer deze planten herkennen dankzij de uitzonderlijk mooie, gedetailleerde botanische platen. • Lees over hun geschiedenis en hun weldaden. • Bereid kruidenremedies – infusies, decocten, maceraten en zo meer – om je kwaaltjes te verlichten. • Met tips om op een ecovriendelijke manier wilde kruiden en planten te plukken en te conserveren. Eeuwenoude herboristenkennis verzameld in dit prachtige naslagwerk.

Misschien heb je mijn blog al gelezen waarin ik 5 boeken over kruiden & planten in de schijnwerpers zet. Onlangs ben ik eigenlijk een soort reis begonnen naar natuurlijke remedies voor eenvoudige kwaaltjes. Ik geloof dat de natuur veel te bieden heeft als het gaat om bijvoorbeeld verkoudheid, hoofdpijn of zelfs griep. Ik merk dat ik snel naar een paracetamol grijp of naar neusspray en ik vind dat het hoog tijd is om die gewoonte te doorbreken en terug te keren naar de natuur. In mijn omgeving merk ik dat ik zeker niet de enige ben, dus daarom neem ik jullie mee op mijn reis!

Voor wie, net als ik, gek is op mooie boeken, zowel van binnen als van buiten, denk ik toch wel dat Geneeskrachtige planten & kruiden gids de winnaar is van alle vijf. Het is werkelijk een prachtig boek met geweldige botanische illustraties gemaakt door Pierre & Délia Vignes. Dit boek zit natuurlijk boordevol informatie, maar is ook prachtig vormgegeven. Mede dankzij de prachtige foto’s en de goed gepresenteerde informatie en recepten. Het is overzichtelijk en je kunt gemakkelijk zien welke planten, kruiden of bestanddelen je nodig hebt. Dit boek is wel wat groter dan de rest, maar het is echt een waardevolle toevoeging aan je collectie als je geïnteresseerd bent in natuurlijke geneesmiddelen.

Kleine disclaimer

Ik wil nog wel even benadrukken dat het bij twijfels of ernstige klachten altijd raadzaam is om een huisarts te raadplegen! Als je twijfels hebt over bepaalde recepten of remedies en of je die veilig kunt gebruiken, is het ook altijd noodzakelijk om contact op te nemen met je arts.

Boordevol informatie, denk je misschien, maar wat staat er dan precies in? Je kunt de belangrijkste eigenschappen lezen, hoe je een plant moet gebruiken, en meer informatie over de plant zelf, zoals de geschiedenis en waar je de plant kunt vinden. Bijvoorbeeld, informatie over de korenbloem. Vroeger was deze bloem heel algemeen, maar helaas wordt deze nu steeds zeldzamer, terwijl de bloem/plant kalmerend voor de ogen is, verzorgend voor de huid en licht urinedrijvend is. Ik vind dat soort informatie toch interessant om te lezen, want hoe zonde is het eigenlijk dat zo’n bloem steeds zeldzamer wordt?

Behalve dat dit boek heel interessant is, heb ik ook best wat tijd besteed simpelweg naar de botanische illustraties te kijken, want jeetje, wat zijn die goed gelukt! Ik durf wel te zeggen dat ik dit boek het meest heb opgepakt om te kijken hoe het mij of mijn gezin kon helpen bij simpele kwaaltjes. Hoewel er in de andere boeken misschien wat meer informatie staat, trekt de Geneeskrachtige planten & kruiden gids mij visueel gewoon echt als eerste aan. Dat overkomt je als je daar een zwak voor hebt, toch? Haha.

De Geneeskrachtige planten & kruiden gids is een prachtig boek met geweldige botanische illustraties en biedt een schat aan informatie voor liefhebbers van natuurlijke remedies. Het boek combineert fraaie vormgeving met goed gepresenteerde informatie en recepten, waardoor het zowel visueel aantrekkelijk als informatief is. Een waardevolle toevoeging aan je collectie als je geïnteresseerd bent in natuurlijke geneesmiddelen.

Ik heb dit boek ontvangen als recensie exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening over het boek niet. Nogmaals bedankt Manteau, voor het prachtige exemplaar.

Titel: Geneeskrachtige planten & kruiden gids
Auteur: Gérard Debuigne & François Couplan