Monique Simmonds, Melanie-Jayne Howes, Jason Irving

Geneeskrachtige planten & huismiddeltjes van A tot Z.

Omschrijving

Botanisch handboek medicinale planten: geneeskrachtige planten, huismiddeltjes en recepten. Een fraai geïllustreerd boek voor liefhebbers van planten, tuinieren en natuurlijk genezen.

Dit prachtig geïllustreerde boek beschrijft een keur aan medicinale planten die je aantreft in de natuur en in botanische tuinen, maar ook zelf zou kunnen kweken. Het bevat eenvoudige recepten voor zelfgemaakte thee, olie, tinctuur en crèmes en laat zien hoe je die planten kunt kweken, oogsten en verwerken. Aansluitend bij een 5000 jaar oude traditie beschrijven de Britse auteurs, experts van de Kew Royal Botanic Gardens, actuele kennis rondom dit boeiende onderwerp.

Het gaat veelal om algemene soorten met onvermoede eigenschappen, zoals de wilg (die aspirine produceert) en de kleine maagdenpalm (die chemotherapie bij bepaalde typen kanker ondersteunt). – 277 geneeskrachtige planten en 24 recepten – Met fraaie illustraties van de planten en foto’s bij de recepten – Voor botanici, tuin- en plantenliefhebbers In samenwerking met Royal Botanic Gardens, Kew. De auteurs zijn allen experts in de plantengeneeskunde, werkzaam bij de Britse Kew Royal Botanical Gardens. Jason Irving geeft workshops over plukken en bereiden van medicinale planten.

Misschien heb je mijn blog al gelezen waarin ik 5 boeken over kruiden & planten in de schijnwerpers zet. Onlangs ben ik eigenlijk een soort reis begonnen naar natuurlijke remedies voor eenvoudige kwaaltjes. Ik geloof dat de natuur veel te bieden heeft als het gaat om bijvoorbeeld verkoudheid, hoofdpijn of zelfs griep. Ik merk dat ik snel naar een paracetamol grijp of naar neusspray en ik vind dat het hoog tijd is om die gewoonte te doorbreken en terug te keren naar de natuur. In mijn omgeving merk ik dat ik zeker niet de enige ben, dus daarom neem ik jullie mee op mijn reis!

Vandaag is het de beurt aan het Botanisch Handboek Medicinale Planten. Een hele mond vol, en ik kan zeggen dat het ook een boek vol handige middeltjes en nuttige informatie is. Ik kijk altijd naar het totale plaatje van een boek, en ook hier kan ik zeggen dat de cover en de illustraties binnenin het boek echt prachtig zijn. Ze zijn niet alleen prachtig, maar maken ook duidelijk om welke soort plant, kruiden of bloem het gaat. Dat is toch wel handig als je, net zoals ik, nog maar net begint met je zoektocht naar alternatieve geneesmiddelen.

Kleine disclaimer

Ik wil nog wel even benadrukken dat het bij twijfels of ernstige klachten altijd raadzaam is om een huisarts te raadplegen! Als je twijfels hebt over bepaalde recepten of remedies en of je die veilig kunt gebruiken, is het ook altijd noodzakelijk om contact op te nemen met je arts.

Wat ik vooral fijn vind aan dit boek, is dat de recepten duidelijk zijn en ook aan de hand van foto’s worden verduidelijkt. Dan weet je toch net even beter hoe je precies te werk moet gaan. Bij elk recept wordt ook uitgelegd waar de plant, kruiden of bloem goed voor is. Zo doe je toch wat meer kennis op, en ik vind het persoonlijk ook erg interessant om te lezen. Naast de vele recepten bevat het boek ook veel informatie over allerlei soorten planten.

Voorin het boek kun je vinden waar de recepten staan, achterin het boek is er ook nog een handige verklarende woordenlijst én een register. Zo kun je alles makkelijk opzoeken en hoef je niet lang te bladeren voordat je eindelijk vindt waar je naar op zoek was.

Dit Botanisch Handboek Medicinale Planten is een waardevolle bron voor iedereen die geïnteresseerd is in natuurlijke remedies. Het boek biedt handige middeltjes, nuttige informatie en prachtige illustraties, wat het ideaal maakt voor mensen die hun zoektocht naar alternatieve geneesmiddelen beginnen. De duidelijke recepten, verhelderende foto’s en uitgelegde voordelen van planten, kruiden en bloemen dragen bij aan de kennisverrijking.

Ik heb dit boek ontvangen als recensie exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening over het boek niet. Nogmaals bedankt KNVV uitgeverij, voor het prachtige exemplaar.

Titel: Botanisch handboek medicinale planten
Auteur: Monique Simmonds, Melanie-Jayne Howes & Jason Irving