Neil Gaiman

Niemand is een boek dat je niet alleen leest, maar waarin je echt de wereld in stapt.

Nim is een ongewone jongen, die op een ongewone plek woont: hij is de enige levende bewoner van een kerkhof. Als kind werd hij opgevoed door geesten, weerwolven en andere begraafplaatsbewoners. Zo leerde hij over de oude gewoonten in de tijden waarin zijn spookachtige beschermers leefden en heeft hij geleerd hoe hij zichzelf kan vervagen. Kan een door geesten opgevoede jongen de wonderen en verschrikkingen van de wereld van zowel de levenden als de doden wel onder ogen zien? En dan zijn er ook nog de demonen die noch bij de levenden, noch bij de doden horen…

Net zoals bij Coraline heeft Boekerij ook Niemand in een nieuw jasje gestoken, en wat voor een! De cover is prachtig, en de sprayed edges passen er helemaal bij. Ik moet bekennen dat ik nog niet bekend was met dit boek, en dat terwijl ‘ie toch al een tijdje uit is. Wel onder een andere titel, namelijk Het kerkhof, maar voor mij dus helemaal nieuw. (Hoe dan, hè?).

Dat ik genoten heb van dit verhaal is een understatement. Het is een heerlijk boek en echt niet alleen voor kinderen die van griezelen houden. Dit is een boek dat zelfs leuk is als je al volwassen bent en een verhaal wilt lezen waar je echt de wereld in stapt en pas weer uit stapt als je het boek dichtslaat. Neil heeft ook bij Niemand weer voor elkaar gekregen om een heerlijk duister sfeertje te creëren. Niet hetzelfde als Coraline, maar dat maakt het zeker niet minder eng.

Je volgt Nim, ofwel Niemand, in dit boek. Hij groeit op met geesten en andere bovennatuurlijke wezens op een begraafplaats. Hij leert daar eigenlijk van alles, over de geschiedenis van de begraafplaats tot aan zijn eigen geschiedenis. Want wat is er gebeurd en waarom is het daar buiten zo gevaarlijk voor hem? Daar kom je gedurende het verhaal achter. De wereld die Neil heeft gecreëerd is weer net zo intrigerend en spannend om midden in te zitten. De afbeeldingen van Chris Riddell maken het plaatje helemaal af!

Niemand is een betoverend boek voor alle leeftijden, met een meeslepend verhaal en een duister sfeertje dat je tot de laatste pagina geboeid houdt. Heel simpel: Ren naar de boekhandel! 😉 Geniet van het verhaal en geniet van de prachtige illustraties. Je krijgt er geen spijt van!

Ik heb dit boek ontvangen als recensie exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening over het boek niet. Nogmaals bedankt Boekerij, voor het prachtige exemplaar.

Titel: Niemand
Originele titel: The Graveyard Book