Neil Gaiman

Coraline is perfect voor elke griezel liefhebber van jong tot oud!

Wanneer Coraline door een deur stapt en een ander huis ziet dat merkwaardig veel lijkt op het hare – alleen beter – lijkt alles geweldig. Maar er is daar nóg een moeder en nóg een vader, en ze willen dat Coraline hun dochter wordt. Ze willen haar veranderen en haar nooit meer laten gaan. Coraline zal alles op alles moeten zetten om zichzelf te redden en terug te keren naar haar gewone leven.

Ik denk dat veel mensen Coraline wel zullen kennen. Is het niet van het boek dan is het misschien wel van de film. Als Coraline zelf geen belletje doet rinkelen dan doet de naam Neil Gaiman dat vast wel. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de gelijknamige film al eerder had gezien dan dat ik het boek heb gelezen. Oops! Toen ik zag dat Boekerij het boek opnieuw ging uitgeven moest ik natuurlijk wel eindelijk dit verhaal in duiken.

Ik moet zeggen dat ik dit voor een kinderboek toch wel spannend vond, dus als je thuis geen daredevil hebt, zou ik persoonlijk dit boek nog even overslaan. Mocht jij nou wel een zoon of dochter hebben die een echte griezel liefhebber is dan kan ik niet anders zeggen dan geef dit boek een kans! Coraline is een uniek verhaal waarbij Neil je echt weet vast te pakken en niet meer los te laten. Het verhaal leest vlot weg en is makkelijk te volgen.

Wat het boek echt afmaakt en je helemaal in het enge sfeertje weet te laten komen zijn toch wel de illustraties van Chris Riddell. Om een beetje dieper in te gaan op het verhaal, Coraline is een avontuurlijk meisje dat een geheime deur in haar nieuwe huis ontdekt. Achter deze deur ligt een alternatieve, maar verontrustende versie van haar eigen leven. De manier waarop Neil Gaiman deze parallelle wereld beschrijft, is zowel betoverend als onheilspellend. Wat de schrijfstijl betreft, Gaiman’s taalgebruik is toegankelijk maar rijk aan detail, waardoor het voor lezers van alle leeftijden een genot is om te lezen.

Coraline is een meeslepend en uniek verhaal voor zowel jong als oud. Met een toegankelijke schrijfstijl, rijke details en aangrijpende illustraties is het een boek dat je niet gemakkelijk vergeet. Een must-read voor liefhebbers van avontuur met een duister randje.

Ik heb dit boek ontvangen als recensie exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening over het boek niet. Nogmaals bedankt Boekerij, voor het prachtige exemplaar.

Titel: Coraline
Originele titel: Coraline