Toshikazu Kawaguchi

Voordat de waarheid uitkomt neemt je mee naar een kleine wereld vol tijdreizen en emotionele ontdekkingen. Een meeslepend verhaal vol tijdloze charme en hartverwarmende emotie.

In een steegje in Tokio zit al meer dan honderd jaar een café dat zorgvuldig gezette koffie schenkt. Dit cafeetje biedt de klanten een unieke ervaring: de kans om door de tijd te reizen. In Voordat de waarheid uitkomt brengen vier nieuwe gasten een bezoekje aan het verleden of de toekomst.

We maken kennis met de man die teruggaat om zijn beste vriend, die tweeëntwintig jaar geleden stierf, te spreken; de zoon die de begrafenis van zijn eigen moeder niet kon bijwonen; de man die een reis maakte om het meisje te zien met wie hij niet kon trouwen; en de oude detective die zijn vrouw dat ene geschenk nooit gaf. Dit inspirerende boek vertelt het verhaal van deze vier mensen die hun verleden onder ogen moeten zien om verder te kunnen met hun leven. Kawaguchi nodigt de lezer opnieuw uit om zich af te vragen: wat zou jij veranderen als je door de tijd zou kunnen reizen?

Voordat de waarheid uitkomt van Toshikazu Kawaguchi is weer net zo mooi geschreven als Voordat de koffie koud wordt. Ik heb het eerste boek begin dit jaar gelezen en wist niet zo goed wat ik ervan kon verwachten voordat ik eraan begon. Toshikazu Kawaguchi heeft me toen echt betoverd met zijn verhalen, geraakt en zelfs aan het huilen gekregen.

Dus het is wel duidelijk dat ik benieuwd was naar Voordat de waarheid uitkomt. Ik was ook erg blij toen Meulenhoff mij vroeg of ik dit boek wilde recenseren, want hallo?! Dit boek stond natuurlijk al op mijn verlanglijstje, dus ik hoefde niet lang na te denken. 😉 Afgelopen zaterdag kreeg ik het boek binnen en binnen 24 uur had ik het al uitgelezen. Toshikazu Kawaguchi weet je mee te nemen naar een eigenlijk heel kleine wereld, maar zo goed beschreven en met zulke goede personages dat het net lijkt alsof je zelf in het koffiecafé zit.

Wat ik ook erg leuk vond, is dat je meer te weten komt over de mensen die in het café werken/veel komen. Bijvoorbeeld Kazu, haar leer je al kennen in Voordat de koffie koud wordt, en nu krijg je wat meer achtergrondinformatie terwijl je dus weer andere mensen volgt die naar het verleden of de toekomst willen. Alles en iedereen heeft weer met elkaar te maken en dat vind ik onwijs goed gedaan. Ook wil ik even mijn complimenten geven aan de vertaling, want dat moet niet makkelijk geweest zijn. Om dan de emotie over te brengen, vind ik heel knap gedaan.

Niet alleen voel je de emotie, maar bepaalde situaties geven ook stof tot nadenken. Want wat zou jij doen als je nog een keer terug in het verleden kon reizen? Of misschien zelfs naar de toekomst? Zou je die kans grijpen en nog één keer iets willen zeggen tegen iemand? Of zou je ervoor kiezen om dit niet te doen en de situatie te laten zoals die is?

Ik kan niet anders zeggen dan dat dit boek mij weer ontroerd heeft en er ook wat tranen zijn ontsnapt. Voordat de waarheid uitkomt neemt je mee naar een kleine wereld vol tijdreizen en emotionele ontdekkingen. Toshikazu Kawaguchi creëert op meesterlijke wijze personages die je hart veroveren en een café dat je niet wilt verlaten. Een absolute aanrader voor iedereen, ongeacht je genre. Grijp beide boeken en laat je meeslepen.

Ik heb dit boek ontvangen als recensie exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening over het boek niet. Nogmaals bedankt Uitgeverij Meulenhoff, voor het prachtige exemplaar.

Titel: Voordat de waarheid uitkomt
Originele titel: Kono uso ga barenai uchi ni