Dit is Medusa’s verhaal

De blik van Medusa, oftewel Stone Blind van Natalie Haynes. Ik ben een enorme fan van Griekse mythologie en ik ben dus al een beetje bekend met het werk van Haynes. Weten wat ik van haar nieuwste boek vond? Lees dan mijn recensie hier onder.

Medusa is de enige sterfelijke dochter in een familie van Gorgonen. Terwijl ze opgroeit met haar twee zussen beseft ze al snel dat zij de enige van het gezin is die ouder wordt, verandering ondergaat en kwetsbaar is.

Wanneer de god en heerser van de zee, Poseidon, in Athenes heilige tempel een onvergeeflijke misdaad begaat, neemt de godin wraak op een onschuldige: Medusa. Haar leven zal nooit meer hetzelfde zijn. Verbijsterd ziet ze dat haar prachtige krullen vervangen zijn door slangen en merkt ze dat haar blik elk levend wezen in steen verandert. Medusa kan nooit meer naar haar geliefden kijken zonder ze te doden. Ze is gedoemd tot een leven in het halfduister, totdat Perseus aan zijn queeste begint om het hoofd van een van de Gorgonen te pakken te krijgen.

De blik van Medusa is het door vele stemmen vertelde verhaal over een jonge vrouw die een monster werd. En over de vraag of ze ooit wel echt een monster is geweest.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het Engelse boek al enige tijd in mijn kast had staan. En dat terwijl ik enorm naar het boek uitkeek. Toen ik zag dat Uitgeverij Meulenhoff vooruitlees exemplaren had en daar mensen voor zocht, zag ik het als een teken om toch echt eindelijk dit boek op te pakken. Dat had ik stiekem veel eerder moeten doen want wat een gaaf boek is dit! Een heerlijk verfrissende hervertelling, eens niet over Troy of Hades & Persephone. Begrijp me niet verkeerd, daar kan ik ook van genieten! Alleen heb ik daar voor nu wel even genoeg over gelezen. 😉

‘Ik weet dat u iets anders bedoelt dan ik wanneer u het over schoonheid hebt.’

‘Juist.’ Hij zette een stap in haar richting en ze dwong zichzelf geen stap terug te doen. ‘En wat is schoonheid dan voor jou, Gorgoontje?’

‘Euryale hoedt elke schaap in haar kudde alsof het haar kind is. Sthenno heeft leren koken om mij te kunnen voeden toen ik nog klein was. Ze geven om me en ze beschermen me. Dat is schoonheid.’

Medusa & Poseidon uit De blik van Medusa – Natalie Haynes

Je leest vanuit verschillende goden/ demigoden en Haynes doet dat ontzettend goed. Athena bijvoorbeeld vond ik heerlijk sassy en moest ik soms ook wel om gniffelen. Ik had alleen wel verwacht dat dit veel meer vanuit Medusa zou zijn verteld. Dat is echter niet het geval. De eerste helft heb je maar enkele hoofdstukken vanuit haar en pas na de tweede helft draait het veel meer om Medusa.

Ik vond dat enigszins wel jammer omdat ik gewoon iets anders had verwacht, maar door Natalie haar geweldige schrijfstijl vond ik het niet heel erg. Uiteraard draait het verhaal wel om Medusa, maar duurt het even voordat het echt duidelijk wordt waar we heen gaan. Het is meer dat je leest wat iedereen aan het doen was en wat ze er mee te maken hadden toen alles gebeurde. Wat ook ontzettend gaaf was om te lezen, maar zoals ik zei, niet zoals verwacht. Vooral hoe de andere goden elkaar lekker lopen op te stangen vond ik erg leuk geschreven.

Wat zijn monsters? Lelijk? Angstaanjagend? Gorgonen zijn dat beslist allebei, al is dat bij Medusa niet altijd zo geweest. Kan een monster mooi zijn en toch nog angst aanjagen? Misschien hangt het er vanaf hoe je angst ervaart en schoonheid beoordeelt.

De blik van Medusa – Natalie Haynes

Ondanks dat het boek niet helemaal aan mijn verwachtingen voldeed geef ik het wel 4 sterren want ik heb er onwijs van genoten! Mocht je van Griekse mythologie houden dan kan ik maar een ding zeggen en dat is: LEES DIT BOEK! Mocht je niet van Griekse mythologie houden dan geldt eigenlijk het zelfde LEES DIT BOEK! Ik ben er namelijk van overtuigd dat iedereen van De Blik van Medusa kan genieten door de geweldige schrijfstijl van Natalie Haynes.

De blik van Medusa is vanaf 14 februari in alle (online) boekhandels te koop!

Ik heb dit boek ontvangen als vooruitlees exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening over het boek niet. Nogmaals bedankt Uitgeverij Meulenhoff voor het prachtige exemplaar.

Titel: De blik van Medusa