Daniel Cole

Cole’s meeslepende schrijfstijl maakt je hongerig naar meer.

Rechercheur Scarlett Delaney arriveert op de plaats delict van een onmogelijke moord: de onthoofding van een beroemde socialite tijdens een drukbezocht feest, gruwelijke foto’s die op haar eigen sociale media werden geüpload en haar lichaam dat vervolgens op onverklaarbare wijze verdween. De derde moord in korte tijd, met dezelfde handelswijze… ongetwijfeld het werk van de door de media genaamde Jackdaw killer.

Scarlett moet samenwerken met Henry Devlin, de knappe en charmante ‘privédetective’ die is ingehuurd om te doen wat de politie niet lijkt te kunnen. De eerste misstap van de Jackdaw biedt hen een onverwachte kans om daadwerkelijk een leven te redden. Maar zal de aantrekkingskracht van hun eigenbelang en hun tikkende tijdbom van een relatie lang genoeg standhouden om hen beiden veilig tot het bittere einde te helpen?

Jackdaw van Daniel Cole was dit keer het boek dat we gingen lezen voor de leukste leesclub van NL/BE. We hebben het natuurlijk over die van Ilona! Ik had nog niet eerder een boek van Daniel Cole gelezen, dus ik was erg benieuwd of het iets voor mij zou zijn. Allereerst wil ik het even hebben over het uiterlijk van het boek, want dat is toch het eerste wat je ziet. Mijn complimenten naar LS Amsterdam, want ik vind dat ze het heel gaaf hebben gedaan met de rug van het boek (zoals op de foto hierboven te zien is).

Hoewel ik in het begin even in het verhaal moest komen, was ik vrij snel daarna hooked. Dit kwam mede doordat Cole weet hoe hij je aandacht moet vasthouden, maar ook door zijn heerlijke schrijfstijl. Het verhaal leest ontzettend vlot weg. Jackdaw zit vol bizarre en onmogelijke moorden en je vraagt je af wie hiermee weg zou kunnen komen. Ik had een vermoeden, maar hoopte heel erg dat ik fout zat. Helaas was dit niet het geval, dus wat dat betreft ben ik een beetje teleurgesteld.

Dat neemt niet weg dat ik niet van het verhaal heb genoten. Het had alleen iets minder voor de hand mogen liggen. Het is dus hier en daar wat voorspelbaar, maar dat vergeef ik Cole wel door zijn manier van (be)schrijven. Je vraagt je bij sommige acties af wat er in godsnaam in Scarlett omgaat, maar doordat zij zo graag wil bewijzen wat ze waard is, snap ik het ook wel weer. Plus, als we Cole zo mogen geloven, zijn de charmes van de ‘privédetective’ Henry niet te weerstaan.

Jackdaw van Daniel Cole is een boek dat intrigeert, ondanks enige voorspelbaarheid. Cole’s meeslepende schrijfstijl en de charme van de personages maken het tot een leeservaring die zeker de moeite waard is. Ik kijk toch echt wel uit naar de volgende boeken in deze serie.

Titel: Jackdaw
Originele titel: Jackdaw
Auteur: Daniel Cole