Jenny Jackson

Pineapple Street van Jenny Jackson: Een verhaal over rijkdom, familie en de ware waarde van geld.

In Pineapple street van Jenny Jackson genieten de steenrijke Stocktons al generaties van alle privileges van kapitalistisch succes. Nu dreigt een schisma in de familie als hun drie dochters, die al dat geld gaan erven, worstelen met wat de waarde van geld werkelijk is.

Darley’s financiële zekerheid valt weg als haar man betrokken raakt bij een schandaal en zijn baan verliest, Georgiana ontdekt dat haar collega/minnaar nog steeds verliefd is op zijn vrouw en buitenstaander Sasha kampt met de dwingende familietradities en sociale conventies van de elite. De zorgvuldig bewaakte façade van de Stockton-familie staat op barsten…

Dit keer lazen we met de leukste leesclub van @ilonaslevenbijls Pineapple Street van Jenny Jackson. Allereerst wil ik toch nog even iets zeggen over de cover van het boek, want die is absoluut prachtig om naar te kijken. De gouden details maken het geheel helemaal af, en het totaalplaatje zou er bij mij persoonlijk ook zeker voor zorgen dat ik het boek zou oppakken om te ontdekken waar het over gaat.

Als ik heel eerlijk ben, had ik wel wat moeite om in het verhaal te komen. We wisselen af tussen personages vanuit welk perspectief je leest, namelijk Sasha, Georgiana en Darley. Vooral de manier waarop Jackson het verhaal vertelt, zorgde voor mij voor wat ‘problemen’. Ik ben meer van het principe “show, don’t tell” en soms leek het alsof het verhaal een opsomming was van gebeurtenissen. Hierdoor had ik niet echt een sterke connectie met de personages en zat ik ook niet helemaal in het verhaal.

Ongeveer halverwege Pineapple Street begon ik echter wel meer interesse te krijgen, omdat er enkele wendingen waren waarvan ik graag wilde weten hoe het verder zou gaan. Helaas wist het tweede gedeelte mij niet te overtuigen en echt vast te grijpen, wat ik ontzettend jammer vind. Ik had even het idee dat het verhaal ergens naartoe ging en interessanter begon te worden, maar voor mij bleef het hetzelfde gevoel als in het eerste gedeelte: een opsomming van gebeurtenissen.

Ik vind het echt ontzettend lastig om Pineapple Street te recenseren, omdat ik er zelf niet echt van genoten heb en het boek ook te vaag vind om precies te kunnen benoemen waarom het niets voor mij was. Laat dit je echter niet weerhouden, want wie weet spreekt de flaptekst jou wel onwijs aan en geniet jij er met volle teugen van.

Titel: Pineapple Street
Originele titel: Pineapple Street
Auteur: Jenny Jackson